Co přinese nová řada nüvi 7x0?

Vše co se týká železa značky Garmin.

Co přinese nová řada nüvi 7x0?

Odeslatod Path » 27.09.07 1:01 (Čt)

Koncem října, možná v listopadu, by měla být i na Evropském trhu dostupná nová řada nuvi 7x0 (710, 750, 760, 770), na kterou již netrpělivě někteří uživatelé čekají. Já jsem jedním z nich.

Obrázek

Otázkou zůstává, zdali opustit starší model a pořídit některý kousek z této řady. Kdo zakoupil přijímač 6x0 bude určitě váhat, protože zase až tak moc revolučních novinek se nechystá. Pro někoho mohou být nové funkce rozhodujícím impulzem ke koupi, pro jiného nepodstatné vylepšení.

Osobně jsem vlastníkem nuvi 360 a v trpělivém očekávání na příchod řady 7x0 jsem nepodlehl pokušení koupit nuvi 660, protože zase až tolik vylepšení nepřineslo. Možná bych si mohl počkat na řadu 8x0, která bude zhruba tak za devět až dvanáct měsíců, ale s tímto uvažováním bych mohl čekat donekonečna. Šušká se, že řada 8x0 bude běžet na linuxu, což by oproti plně uzavřenému Garminímu systému mohlo přinést naději na možnost vlastních fw kompilací, ale to se teprve uvidí. Vše může být samozřejmě jinak a nemá smysl předbíhat. Zde hraje prim trh.

Zatím jsem neměl tu čest, prohlédnout novou řadu 7x0 na vlastní oči, ale snažil jsem se získat pár informací od uživatelů, kteří zakoupili US verze. Evropské modely mají vždy o něco menší zpoždění.

Z oficiálních zdrojů je známo, že se budou prodávat tyto modely:

nuvi 750, nuvi 760, nuvi 770

Zatím nebylo nikde uvedeno, zda bude v prodeji i nejlevnější model nuvi 710, na kterém je předehraná pouze regionální mapa (u nás určitě Atlas 10R), ale vše tomu zatím nasvědčuje. Oproti nuvi 750 podporují modely nuvi 760 a nuvi 770 propojení s telefonem přes BlueTooth (seznam kompatibilních zařízení). Všechny modely mají vestavěný FM Transmitter, který umožňuje propojit autorádio s GPS. Pro fajnšmekry, kteří by s nižší audio kvalitou přenosu nebyli spokojeni, bude určen modul VIB 11 (Vehicle Integration Box) (pozor, současný VIB 10 je určen pouze pro modely StreetPilot), díky kterému budou moci snadno propojit audio systém vozidla s GPS. MP3 přehrávač je rovněž součástí všech modelů a nyní je možnost vytvářet playlisty přímo v GPS.

Pokud někdo počítal s dálkovým ovladačem, bude zklamán – žádný ovladač není. Žádná změna se nekoná ani v odolnosti proti vodě a tak ti, co jezdí off-road s odkrytou střechou zůstanou u Zumo nebo některých StreetPilotů, případně jiných outdoorových přijímačů. A motorkáři? Ti mají jasno dávno.

Nuvi 750 a 760 mají 2GB flash disk a budou v distribuci ve dvou mapových variantách: City Navigator Europe 2008 a City Navigator North America 2008. Nuvi 770 bude mít předehrané obě mapy a kapacita vnitřní paměti bude 4GB. Paměť je tedy stejná jako u řady 3x0 a 6x0, což je velká škoda. Čekal jsem nárůst kapacity této nové řady alespoň o 2GB. Osobně bych pořídit verzi 770 už jen díky vyšší kapacitě paměti flash, ale do Států se nechystám a další cca 3 000,- Kč navrch nemá smysl investovat. Kdo však cestuje i v těchto vodách bude mít jasno – pořizovací cena samotné mapy CNNA 2008 by však byla vyšší.

Kdo netrpělivě čeká na novou mapu CNEU NT 2008, setká se s ní nejprve u nuvi 7x0 a až následně bude k dispozici jako update pro ostatní přijímače. Cena za update by se měla pohybovat opět kolem $75 USD.

Zásadní hardwarovou změnou u řady 7x0 je vestavěná anténa GPS přijímače namísto dosud používané antény výklopné. Díky této modifikaci bude nejvhodnější vertikální poloha přijímače pro optimální příjem signálu GPS. Nejhorší příjem by tak mohl nastat, pokud bude přístroj ležet na dlani obrazovkou směrem k obloze. Na druhou stranu už nelze anténu ulomit. I nadále zůstává možnost připojení externí antény. Externí mikrofon lze připojit rovněž.

Jaký že bude čipset u řady 7x0? To je dost ošemetné. Garmin zcela úmyslně přestal v technických specifikacích uvádět typ čipsetu, díky čemuž může podle aktuálních potřeb čipset zaměnit, a to v každé sérii stejného produktu (nátlak výrobce, snižování nákladů aj.). Klidně může být od října v prodeji nuvi 760 s GPS čipsetem SIRF III a od listopadu například s čipsetem MTek. To samozřejmě platí pro všechny nově uvedené produkty Garmin, nejen pro řadu nuvi. Zákazník se tak může spokojit s informací, že GPS čipset je zkrátka High-sensitivity. Koupili jste GPS s čipsetem SIRF III a po reklamaci jste získali naprosto stejný model s čipsetem MTek případně jiného výrobce? Fajn, není si na co stěžovat, specifikace hovoří jasně. Řada nuvi 7x0 „by měla“ na našem trhu startovat s čipsetem SIRF III.

Hmotnost přijímačů 7x0 odpovídá řadě 6x0. Změna je však ve výdrži baterie, kde se nyní uvádí maximální výdrž 5 hodin, což je o dvě hodiny méně než u řady 6x0 a o 3 hodiny méně než u řady 3x0. Bohužel se mi nepodařilo nikde zjistit, jaká kapacita baterie je v řadě 7x0 použita a co vše si „vezme“.

Dále se uvádí, že displej bude čitelnější s vyšší svítivostí než u nižší modelů, ale i tady Garmin nastavil stejná pravidla pro uvádění informací o jeho výrobci, jako je tomu u výše zmíněného GPS čipsetu. Spokojíme se s informací, že se jedná o WQVGA color TFT with white backlight. Informativně lze modely 360, 660, 760 srovnat zde.

Přijímačem dopravních informací RDS-TMC, resp. FM TMC je nyní vybaven každý model. Anténa pro příjem je součástí cigaretového napájení, a odpovídá typu antény GMT 20 nebo GMT 21, což je daleko šikovnější řešení než externí anténa s připojením přes miniUSB, jako tomu bylo u nuvi 360T. Vlastním výbornou GMT 11, která má jak prut, tak i možnost natažení dvoumetrové drátové antény kdekoli ve vozidle, ale každodenní odpojování a zapojování konektoru do nuvi opravdu obtěžovalo. Tuhle inovaci velmi chválím. Všechny modely rovněž podporují dopravní informace cestou MSN® Direct, ovšem pouze pro U.S.

Teď pár slov k softwarové výbavě:

Obrázek

Nová a jedna z nejžádanějších funkcí ze strany uživatelů pro řadu nuvi je konečně na světě. Všechny modely řady 7x0 konečně podporují záznam trasy (tracklog). Bude možné zaznamenat tracklogy o maximálním počtu 10 000 bodů, které se ukládají do vnitřní paměti zařízení. Zumo 550 disponuje funkcí pro převod tracklogu na trasu, nuvi nikoli. Zklamaní budou ti, kteří čekali pokročilé volby pro práci se zaznamenanou trasou. Obecně ji bude možné pouze zobrazit či skrýt na mapě a exportovat/importovat z/do MapSource. Jak je už známo, tyto vlastnosti se však mohou měnit s případnými aktualizacemi firmware.

Další významnou novinkou je uložení až 10 tras, které jsou automaticky řazeny podle názvu. Maximální počet zlomových křižovatek jedné trasy by se měl blížit číslu 200, stejně jako je tomu u Zumo 550. Díky této nové vlastnosti lze trasy konečně plánovat na PC a ve finále exportovat do zařízení. Jak už jsem zmiňoval, trasy nelze převádět na tracklog, zato je zde možnost plánovat trasu více průjezdními body – heuréka! Trasu by mělo být možné plánovat i přes vlastní waypointy (oblíbené).

Mezi novinky se řadí funkce Where Am I? (kde jsem). Kdo je vlastníkem Garmin mobile XT, jistě tuto funkci velmi dobře zná (má velmi oblíbená). U nuvi bude rozložení obrazovky vypadat trochu jinak. Po klepnutí na tlačítko Where Am I? se uživateli zobrazí aktuální souřadnice GPS přijímače s možností rychlého vyhledání nejbližší nemocnice, policejní stanice, čerpací stanice, dále možnost vyhledání adresy či křižovatky. Pátral jsem po nějakém screenu, ale zatím jsem na nic nenarazil. U Garmin mobile XT se na této obrazovce zobrazují také následující křižovatky. Kdyby tohle umělo i nuvi, nebylo by zde místo na žádnou výtku.

Velkým zklamáním je po mě nepřepracovaná funkce pro objížďky - Detour. Čekal jsem stejnou funkci pro objížďky jako má současný StreetPilot a Zumo, kdy lze určit, jak velká má objížďka být. Bohužel zde vše zůstává při starém a toto je z mé strany pro tento model velkou výtkou. V době, kdy jsem používal iQue 3600, jsem funkci objížďky využíval velmi často a byl jsem s ní dostatečně spokojený. U nuvi jsem byl z této zjednodušené funkce naopak rozčarovaný, protože mi nijak zvlášť v situaci, kdy jsem to rychle potřeboval nepomohla.

Pokročilé nastavení, respektive jakékoli nastavení pro zobrazování waypointů a vlastních POI v mapě stále chybí. AutoZoom měřítka mapy zůstal nepřepracovaný a to jedna z dalších věcí, která mě u této novinky velmi mrzí. Také volání uživatelů po možnosti vlastního nastavení jednotlivých stránek, datových polí a ovládacích prvků přešel Garmin bez jakékoliv reakce.

Ze dvou zdrojů jsem získal dvě protichůdné informace o satelitní stránce. Jeden uvádí, že satelitní stránka u nuvi 7x0 již není, druhý tuto informaci vyvrací. Předpokládám, že 96 % uživatelů vidělo satelitní stránku asi tak jednou, ale důvod pro její případné zrušení v ničem nevidím. Aktuální nadmořská výška, která byla u nižších řad k dispozici na satelitní stránce, by se nyní měla zobrazit po klepnutí na ikonu autíčka na stránce s mapou.

Nuvi 7x0 by měly být vybaveny funkcí upozorňování na rychlostní limity daných komunikací. Více o této funkci jsem nezjišťoval. Osobně mi přijde zbytečná, i když to někdo může vidět jinak. Tak dokonalou mapu odpovídající reálné situaci jsem ještě neviděl (a jen tak neuvidím), proto se nad tímto nepozastavuji.

Rozložení softwarové klávesnice bude QWERTY. Konečně!

Obrázek

Teď by měl asi přijít výčet kladů a záporů, ale nic takového nemá smysl vypisovat. Řada 7x0 ještě není k dispozici a většina zde uvedených informací je od uživatelů US verze. S každou jednotlivou aktualizací firmware se může rovněž mnohé změnit. Co je jisté - modely 7x0 budou ze současné série nuvi nejnadupanější. Novinky, kterými se nuvi 7x0 pyšní uměl Garmin u jiných sérií dávno nabídnout. Teď si jen tiše přát, aby to co bylo dříve samozřejmostí nebylo považováno za velký nadstandard. Tak či onak, netrpělivě očekávám, kdy už se konečně stanu vlastníkem sedmsetšedesátky.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Zpět na Garmin: GPS přijímače

Kdo je online

Online uživatelé v tomto fóru: Brandwatch/Magpie [Bot], CommonCrawl [Bot] a 4 návštevníci.