nüvi 760 - poprvé v ruce

Vše co se týká železa značky Garmin.

Vyžadujete u GPS záznam projeté trasy (track log)?

Nevím, k čemu je to dobré
49
11%
Záznam trasy nepotřebuji
40
9%
Občas by se hodil, ale bez této funkce se obejdu
209
45%
Bez záznamu trasy ani ránu
166
36%
 
Celkem odpovědí : 464

nüvi 760 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 28.10.07 5:29 (Ne)


Obsah:

1. První dojmy
2. Menu a nastavení
3. Kam vést? a Mapa
4. Diagnostický režim
5. Spolupráce s PC
6. S nuvi za Volantem



Část první...

nuvi 760: první dojmy

Nedávno jsem psal pár řádek na téma Co přinese nová řada nuvi 7x0 ? Konečně mám možnost jeden GPS model z této řady otestovat v praxi a to nuvi 760 (správně se píše nüvi® 760, ale nějak jsem si zažil nuvi, tak doufám, že se nikdo zlobit nebude), který by měl být TOP produktem společnosti Garmin pro rok 2008. Tento model GPS zatím není v prodeji, ale už teď je jasné, že bude patřit do nejdražší kategorie produktů automobilové navigace značky Garmin. Vzhledem k ceně si jej pořídí spíše jen fajnšmekři. Běžní uživatelé, kteří se nezajímají o záznam track logu si určitě pořídí starší a levnější model nuvi 660, u kterého tento týden klesla cena pod deset tisíc korun - konečně.

Obsah balení

První dojem na mě udělala krabice, která je o téměř polovinu nižší než u jeho předchůdce nuvi 660. Uvnitř balení je kromě samotného přístroje staré známé kožené pouzdro. Dále je v krabici přibalen propojovací USB kabel, auto-adaptér (12/24 V) s vestavěnou anténou GMT 21 určenou pro příjem dopravních informací, držák na sklo, disk na palubní desku (alternativa k přichycení na čelní sklo) a manuál Quick Start nuvi 700 Series. Žádný jiný podrobný manuál nebyl přibalen. České manuály dosud nejsou k dispozici. Ten kdo ovládá angličtinu si ovšem může stáhnout návod na webu výrobce, přímo zde.

Obrázek

V balení již nenajdeme napájecí AC adaptér (230 V). Chápu to tak, že ušetřit se zkrátka někde muselo a navíc to umožnilo zmenšit objem balení, což také výrazně snižuje náklady na přepravu. Na druhou stranu jsem tento adaptér u jiných GPS modelů moc nevyužíval, pokud tedy nepočítám PDA.

Hardware

Původně jsem chtěl přiložit pár fotografií, ale těch je dostatek na stránce výrobce. Nuvi 760 má téměř stejný design jako model nuvi 250W, jen čelní orámování je provedeno v černé barvě místo stříbrné. Nuvi 750 je stříbrné celé. Základní technické parametry také nebudu uvádět, raději pro úsporu místa přiložím odkaz pro vzájemné srovnání nuvi 250W, nuvi 660 a nuvi 760. Čím je nuvi 760 vybaveno jsem psal zde, takže ostatní bude postupně popsáno níže.

Jakmile jsem vzal nuvi 760 do ruky, první co jsem udělal, strčil jej do kapsy u kalhot. To je takový můj menší rituál – vejde-li se navigace do kapsy, pak má vhodné rozměry. Pamatuji, jak jsem kdysi tahal StreetPilota IIID v ruce, kdykoli jsem vystoupil z auta. StreetPilot III byl vynikající navigátor, ale právě pro své rozměry jsem ho málokdy vozil. Mezi řádky… TomTom GO 910 se mi do kapsy nevešel, a to jsem se opravdu snažil ;)

nuvi 760 tímto - mým velmi subjektivním - testem prošel, takže k rozměrům i hmotnosti se mohu vyjádřit kladně, i když 190 gramů je hodně na hraně. V ruce se tento GPS přijímač drží příjemně.

Displej

Dotykový displej je širokoúhlý, jemný a matný. Oproti předchozím modelům má vylepšený anti-aliasing a vykreslení příčných čar je opravdu velmi jemné. Matné antireflexní provedení velmi dobře zabraňuje silným světelným odleskům, jas je vynikající. Ve srovnání s předchozí řadou mi tento displej přijde o něco méně citlivější na dotyk. Na displej se musí více přitlačit. Dokonce jsem před tímto kouskem držel v ruce jiný předváděcí model nuvi 760, kde citlivost displeje byla ještě o dost horší, skoro by se dalo mluvit o necitlivosti. Nejvíce je to znát u posouvání mapy, kdy jsem několikrát přejel prstem po displeji jen tak na prázdno. Nemám bližší informace o výrobci displeje, ale doneslo se mi, že i tady to Garmin hraje na dvě strany - dva výrobci. Je možné, že si toho běžný uživatel ani nevšimne nebo mu to nepřijde, ale když máte vedle sebe tři přístroje, pak vás to okamžitě zarazí. Určitě půjde jenom o zvyk, mně to však vadí. Co se týká ostrosti, respektive jemnosti, tak ta je naopak vynikající.

Pozorovací úhly jsou výborné, pokud se na displej nenahlíží seshora. Pohled na displej z horní strany se už při mírném naklonění přístroje dost razantně zhoršuje, a proto nebude umístění nuvi 760 v nižší části středu palubní desky příliš šťastné řešení. Nechci říct, že je v tomto úhlu displej nečitelný, ale určitě nelze mluvit o komfortním čtení. Nejvhodnější poloha displeje je vždy kolmo k pohledu řidiče. Při natočení displeje vlevo či vpravo je displej stále čitelný, jen zelená barva mírně přechází do fialové a naopak.

Sloty, tlačítka a konektory

Slot na paměťovou kartu typu SD je umístěn z boku na levé straně a nad ním výstup pro sluchátka (klasický Jack 3,5 mm). Na dolní hraně je mini-USB konektor pro připojení nuvi k PC a uprostřed je slot určený pro dokování k držáku. U tohoto slotu je také popis se sériovým číslem zařízení. USB rozhraní je opět 1.1! Nechápu, proč Garmin otálí s verzí USB 2.0. Sice nekopíruji obsáhlé mapy tak často, ale když k tomu dojde, tak to trvá a trvá a trvá...

Na horní hraně přijímače je posuvný přepínač (jako u GPS nuvi 2x0), který se vždy vrací do střední polohy. Posunutím vlevo se nuvi zapne nebo vypne, posunutím vpravo se uzamyká displej. Uzamčení displeje je vhodné v případě, že chcete nuvi využít jako MP3 přehrávač a nosíte jej v kapce. Tento přepínač také údajně supluje resetovací tlačítko, které zde chybí. Podle manuálu: pro resetování je nutné přidržet přepínač na 8 sekund v poloze Zapnout, tedy vlevo. Ve skutečnosti se mi resetovat nuvi tímto způsobem nepovedlo. Pro reset je tedy nutné držet prst v pravém dolním rohu displeje i po zapnutí nuvi. Po určité době vyskočí zpráva: Opravdu chcete smazat všechna uživatelská data? Klepnutím na Ano se přístroj vrátí do továrního nastavení. Na zapínání i vypínání reaguje nuvi 760 svižně.

Jsem zklamaný, že Garmin nepřidal tlačítko, které by si uživatel mohl sám nakonfigurovat. Hned bych jej využil k markování waypointů, tj. rychlé uložení aktuální pozice. Chápu sice strategii marketinku této společnosti, ale v tomto případě mohli uživatelům opravdu vyjít vstříc.

Anténa

Anténa pro příjem GPS signálu je stejně jako u nuvi 2x0 vestavěná, což je z praktického hlediska velmi příjemné, protože není co ulomit. Osobně bych dal raději přednost výklopné patch anténě, protože k vestavěným anténám nemám velkou důvěru. Přístroj je ale osazen GPS čipem SiRF Star III, takže je citlivost dostatečná. I když po známé trase nuvi 760 zobrazovalo o dva - tři metry vyšší nepřesnost. Nenajel jsem ale s tímto přijímačem tolik kilometrů, abych dělal ukvapené závěry. Na zadní straně přístroje je konektor pro připojení antény externí.

Držák na sklo a napájení

Držák na sklo je jiný než u nuvi 660 nebo nuvi 2x0 a zdá se mi lepší. Tělo aktivního držáku je tenčí a nevyčuhuje nad přijímačem. V těle držáku sedí nuvi 760 pevně a jistě. Na zadní straně přijímače je otvor, do kterého se držák jemně zaklesne. Dokování i vyjmutí přijímače z držáku nečiní žádné potíže. Napájení z auto-adaptéru již není řešeno konektorem s mini-USB, tady Garmin přišel s novým typem konektoru. Trochu mě to překvapilo, ale nakonec proč ne. Konektor se k držáku připojuje zprava. Na levé straně držáku je konektor pro připojení externího mikrofonu, který bych určitě doporučil těm, kteří chtějí nuvi 760 využívat pro handsfree telefonování. Ostatně ti, kteří k tomuto účelu nechtějí nuvi 760 využívat by si tento model pravděpodobně asi nekoupili. Nevím kolik přesně externí mikrofon stojí, ale typoval bych částku kolem tisícovky.

Obrázek

Gaminem patentovaný kulový čep se zámkem mezi ramenem a tělem držáku zůstal zachován. Díky tomu jsem mohl tělo držáku nuvi 760 nasadit na rameno původního, který už v autě mám. Obecně platí, že Garmin věnuje velkou pozornost držákům pro své GPS přijímače, které na skle drží jako přibité – pevně a jistě. Jenže pevně někdy znamená méně než více. Gumová přísavka je totiž identická jako u předchozích modelů a to je škoda, protože sundání držáku ze skla se někdy může stát noční můrou. Jednou jsem musel použít i skalpel, abych držák ze skla sundal. Nakonec to gumová přísavka stejně nepřežila a tak jsem si šel koupit jinou. Ale ouha, náhradní přísavky se samostatně neprodávají, pouze celé rameno a to stojí cca 1000,- Kč. Informoval jsem se u českého zastoupení Garmin a opravdu byly přísavky velmi častým předmětem reklamace. Celkově mám ale z tohoto držáku velmi dobrý dojem.

Součástí auto-adaptéru je přijímač a anténa dopravních informací GTM 21. Osobně používám starší a v současnosti nedodávaný typ GTM 11, který je sice elegantnější (nemá přísavky, pouze prut či drát), ale každodenní připojování a odpojování mini-USB konektoru k nuvi není moc šťastné. S GTM 21 u nuvi 7x0 tato každodenní rutina odpadá. GTM 21 je velmi podobná anténě GTM 12 pouze s tím rozdílem, že je pevně spojena s auto-adaptérem. Pro upřesnění: americké modely jsou vybaveny anténou s označením GTM 20.

Vnitřní paměť

Bohužel je model nuvi 760 vybaven flash pamětí o kapacitě 2 GB, stejně jako předchozí řada. Píšu bohužel, protože podle mého názoru je tato kapacita paměti nedostatečná. Za ideální bych považoval kapacitu paměti 4 GB. Proč? Disk je formátován jako FAT 32, tedy z 2 GB je fyzicky celkově k dispozici 1,85 GB. Předehraná mapa City Navigator Europe NT 2008 z této paměti ukousne 1,36 GB a mapa TOPO Czech v1.20 dalších 73,9 MB. Obě předehrané mapy včetně původního software a souborů v paměti zaberou rovných 1,80 GB. Základní Base mapa má něco kolem 6 MB. Tedy volná paměť činí pouhých 50,5 MB! Garmine, co tohle má znamenat?!

Samozřejmě, že lze další mapy nahrát na SD kartu, ale tenhle počin se mi nelíbí. Každým rokem narůstá City Navigator Europe na objemu, o TOPO Czech nemluvě. Takže až vyjde verze City Navigator Europe NT 2009, vsadím se, že se tahle kombinace obou map do zařízení nevejde! A to jsem neuvažoval mapu ATLAS 10R. Mimochodem, dnes jsem během jízdy v nuvi 760 natípal 19 obrázků (bmp), které ve formátu bmp fyzicky zabraly v paměti zhruba kolem 27 MB.

Místo na disku lze samozřejmě o pár desítek až stovek megabajtů zvětšit, ale opět na úkor odstranění souborů původních. Struktura paměti flash je podobná jako u ostatních modelů nuvi. V rootu jsou celkem tři složky:
  • Audible – určena pro audio knihy (kampak se asi vejdou?) – demo soubory zabírají cca 3,5 MB
  • Garmin – nejdůležitější složka
  • JPEG – složka určena pro vlastní obrázky

Ve složce Garmin dále najdeme složky:
  • Diag – s 1 MB bin souborem
  • GPX – obsahuje soubor Current.gpx, do kterého se ukládají kopie tras, waypointů a stop z vnitřní paměti nuvi
  • SCRN – pro výřezy obrazovek
  • HELP – tato složka obsahuje soubory s nápovědou o velikosti 1,34 MB, fyzicky však zabírá 7 MB
  • LEX_PKG – demoverze slovníku
  • POI – body zájmů ve formátu gpi
  • RemoteSW - update software pro TMC a bluetooth
  • TEXT – obsahuje popisy k dopravním informacím včetně překladu nabídek (formát gtt) – zabírá 8,14 MB
  • VEHICLE – soubory s 3D ikonami – zabírá 4,68 MB
  • VOICE – 122 souborů s hlasovou navigací (kombinace vpm a sum) – tato složka zabírá celých 341 MB

Ušetřit místo v paměti by se tedy dalo řešit obdobně jako u předchozích modelů. Samozřejmě po předchozí záloze celého disku, například na DVD médium:

Odstranit obsah složky Audible (úspora 3,5 MB)
Odstranit obsah složky HELP kromě podsložky Czech (úspora 6,5 MB)
Odstranit obsah složky TEXT kromě souborů Cesky_Trf.gtt a Czech.gtt (úspora 7,26 MB)
Odstranit obsah složky VEHICLE kromě souboru car_blue.srf (úspora 3,49 MB)
Odstranit obsah složky VOICE kromě souborů cesky__.sum a Cesky__.vpm (úspora 339 MB)

Ve výsledku by se dalo ušetřit až 360 MB z tolik drahocenné paměti. Kdo se bude do podobného pročišťování pouštět, ať činí velmi opatrně a rozhodně si nejprve všechny soubory pečlivě zálohuje.

Pokračování dále...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 760 - poprvé v ruce, druhá část

Odeslatod Path » 29.10.07 1:50 (Po)

Část druhá...

nuvi 760: menu a nastavení

Mé první kroky po zapnutí nuvi 760 míří do Systémových informací. Verze firmware zařízení je 2.10 (stejným číslem fw začínalo po uvedení na trh i nuvi 360), software pro GPS je ve verzi 3.00s, software pro Bluetooth je ve verzi 2.80 a audio verze češtiny je 2.20.

V systémových informacích se dále zobrazují informace o autorských a licenčních podmínkách či ochranných známkách např. na předinstalovanou databázi evropských radarů (GPI), čip SiRF, základní mapu, grafické zpracování světového času, kompresnímu algoritmu JPEG, bluetooth, jazykového průvodce a formátu XML. Nepředpokládám, že by tyto informace běžný uživatel vůbec někdy četl.

Dosud není k dispozici žádný update ani na webu Garmin ani přes klasický WebUpdater. Lze však očekávat, že nový firmware bude opravdu brzy – v tomto ohledu je Garmin bezkonkurenční.

Hlavní menu

Vyskakuji z nabídky a vracím se na hlavní stránku, která jakoby z oka vypadla nuvi 250W. Rozmístění prvků na displeji je velmi přehledné a logické.

Obrázek

V levé horní části indikátor satelitního příjmu, vedle něj dobře známý indikátor Bluetooth, které je implicitně aktivní. V pravé horní části je indikátor stavu baterie a čas. Uprostřed obrazovky jsou velké ikony Kam vést? a Mapa. V dolní části jsou ikony Nástroje a Hlasitost.


Satelitní stránka

O satelitní stránce se na jednom zahraničním webu psalo, že u tohoto přijímače není (americká verze), jiný autor tuto informaci vyvracel. Ťuknu tedy na indikátor satelitního příjmu a nic. Podruhé, potřetí… stále nic. Přidržím prst a po dvou sekundách se satelitní stránka zobrazí. Přístup k satelitní stránce je na rozdíl od ostatních nabídek poněkud nestandardní. K čemu je dobrá dvousekundová prodleva vůbec netuším, ale beru na vědomí. Nejvíce napoví obrázek.

Obrázek

Obvod větší kružnice neobsahuje světové strany?! Doufám, že tato chybka bude v některé z příštích verzí firmware odstraněna. Zatím ale nevím o nikom, kdo by si stěžoval.

Pro ty co neví nic o satelitní stránce (ostatní mohou dva odstavce přeskočit): Tato stránka udává informace o počtu satelitů, které jsou na příjmu a současně o síle signálů vysílaných z jednotlivých družic (sloupcový graf). Každý sloupec je označen číslem, což je označení družice. Sloupce mohou být bílé, resp. světlé nebo modré. Světlý sloupec s číslem družice naznačuje, že GPS přijímač sice signál z této družice zachytil, ale její data zatím nejsou zahrnuta do výpočtu polohy. Po zpracování všech nezbytných informací si přijímač družici uzamyká (modrý sloupec) a její data jsou do výpočtu polohy zahrnuta. Čím více družic, tím přesnější výpočet. Výška sloupce indikuje kvalitu příjmu signálu. Čím je sloupec vyšší, tím je příjem kvalitnější.

V levé části satelitní stránky jsou dvě kružnice, v jejichž středu je poloha GPS přijímače. Větší kružnice znázorňuje horizont, vnitřní kružnice znázorňuje elevační úhel 45°. V tomto grafu se zobrazují fyzické polohy jednotlivých družic a jejich číselné označení odpovídají číselným hodnotám ve spodní části sloupců, dále pak poloha slunce či měsíce. Na obvodu kružnice jsou (téměž vždy) zobrazeny světové strany a červený bod, který indikuje směr pohybu GPS přijímače.


Na satelitní stránce se dále zobrazuje aktuální poloha, rychlost, nadmořská výška a v dolní části odhad přesnosti zaměření.


Nástroje

Po klepnutí na tlačítko nástroje nás nuvi přesměruje do nabídky o dvanácti položkách.

Obrázek Obrázek


Položka Nastavení

A opět se vnoříme k dalším podpoložkám. Nutno poznamenat, že procházení menu je celkem intuitivní a ti, kdo znají Garmin, s tím nebudou mít vůbec žádné problémy.

Obrázek Obrázek


Systém

Na této stránce lze vypnout GPS přijímač a přepnout tak nuvi do simulačního režimu. Kampak se nám ztratila možnost aktivace/deaktivace WAAS? Není třeba ji hledat, žádná možnost zde není. nuvi 7x0 WAAS/EGNOS nepodporuje. Možná v budoucnu po některé z aktualizací.

Obrázek

Dále je k dispozici volba jednotek (km, míle), režim použití GPS. Tady je změna. Nyní je možné volit pouze režim Automobil, chodec a kolo. Tir, autobus, sanita, taxi už v nabídce nenajdeme a to z důvodu, že mapa City Navigator Europe NT 2008 tyto režimy nepodporuje. Psal jsem o tom zde.

Další položka je nastavení klávesnice, na kterou jsem byl opět velmi zvědavý. Na rozložení kláves ABCD jsem si totiž nikdy nezvykl. Nuvi 760 už umožňuje rozložení kláves QWERTY, respektive QWERTZ. Za tuto možnost musím Garmin pochválit, i když si myslím, že klávesy mohly být o půl milimetru z každé strany větší. Rozhodně bych na této klávesnici nechtěl psát slohovou práci. Tady opět nejvíce napoví obrázky.

Rozložení klávesnice ABCDE:
Obrázek Obrázek Obrázek

Rozložení klávesnice QWERTZ:
Obrázek Obrázek Obrázek


Navigace

Pouze dvě možnosti nastavení. Nastavení trasy (Rychlejší čas, kratší vzdálenost, mimo silnice) a nastavení pro vyhnutí (Obraty do protisměru, dálnice, placené silnice, doprava, trajekty, pruhy pro více pasažérů a nezpevněné silnice).

Obrázek


Displej

Nastavení jasu, barevného módu (Den, noc, automaticky) a výřezu obrazovky. Výřez obrazovky je zpracován šikovně a dokonce umožňuje natípat obrazovky obou diagnostických režimů. Při aktivaci této volby se na obrazovce zobrazí malá ikonka s fotoaparátem. Po klepnutí na ikonku se ozve zvuk fotoaparátu (nechápu proč je stále tak hlasitý) a výřez obrazovky se ve formátu BMP uloží do složky Garmin/SCRN. Více těchto BMP souborů zabere pěkný kus místa a určitě by Garmin mohl nabídnout možnost ukládat ve formátu JPG. To je však banalita, která není podstatná.

Obrázek

[strike]Nikde jsem nenašel volbu pro kalibraci displeje. Kampak se nám poděla? Určitě bych si displej překalibroval, protože mi implicitní nastavení moc nevyhovuje.[/strike] Nenašel jsem v možnostech nastavení ani časovou prodlevu podsvícení displeje.

Oprava: Kalibrace displeje je možná, v anglickém manuálu jsem našel postup, který je trochu nezvyklý:

If the touch screen is not responding properly, calibrate the touch screen. Turn the nüvi off and then back on. Slide the Power key to the right (lock). Hold your finger on the screen for about 30 seconds until the calibration screen appears. Follow the on-screen instructions.

Nicméně ani na desátý pokus se mi nabídka pro kalibraci nezobrazila. Až mě přestane bolet prst, zkusím to znovu.

Edit: Heuréka! Displej jsem nakonec zkalibroval, ale než jsem přišel na ten správnej grif... Takže opravdu přístroj vypnout, pak přidržet na displeji prst, vypínač posunout do polohy Zapnout a pak do polohy Zamknout. Musí to být celkem svižně, ještě než se rozsvítí nápis Garmin a začnou se zavádět mapy. Nápis Garmin se samozřejmě zobrazí i tak, ale musí mu předcházet ono zamčení displeje. Takové.. hop.. hop s pauzou cca půl sekundy. Prst nezvedat do doby něž se zobrazí nápis press dot, který se po chvilce sám přeloží do češtiny. Místo 30 sekund to v mém případě trvalo o deset sekund déle. Autor, který vymyslel tento postup musí být velký šprýmař. Na kalibraci jsem si skoro vylámal zuby, huh. Obrázek


Čas

Na stránce nastavení času lze nastavit časový formát (24, 12, UTC), automatický přechod na letní čas a časové pásmo. Tady Garmin spoustu měst vyřadil, takže se spokojíme s časovým pásmem Evropa střed (CET). Praha v seznamu již není. Občas se někdo ptá, proč nelze nastavit samotný čas. Čas se samozřejmě vždy automaticky nastaví po aktivaci GPS. Pouze po resetu nebo update firmware se čas resetuje. Opět však stačí zapnout GPS a čas se znovu sám nastaví.

Obrázek


Jazyk

Pod položkou jazyk lze nastavit lokalizaci hlasového výstupu, lokalizaci nabídek a klávesnice. Kdo by čekal volbu mužského či dámského hlasu bude zklamán. Text-to-speech (TTS), tj. převod psaného textu na mluvené slovo u češtiny stále není a dlouho nebude. Díky tomu zabírá audio soubor pro češtinu pouhé 1 MB. Kdo ostatní jazyky nepotřebuje může je z paměti odstranit a ušetřit tak dost místa (viz předchozí příspěvek).

Obrázek


Mapa

Nastavení mapy má celkem čtyři nabídky a to Mapový detail, který umožňuje snížit nebo zvýšit vykreslované detaily mapy (největší, větší, normální, menší, nejmenší). Při aktivaci nejvyššího detailu může být vykreslování některých map citelně trhané.

Obrázek

Zobrazení mapy můžeme klasicky nastavit na 3D, čelem nebo k severu. Poslední dva režimy se samozřejmě zobrazují ve 2D. Marně zde hledám položku pro zapnutí a vypnutí ohraničení map. Aha, v mapě se tyto hranice vůbec nezobrazují.

Typ prostředku umožňuje změnit 3D ikonku vozidla, která na stránce s mapou ukazuje aktuální polohu GPS přijímače. Další ikony lze stáhnout zde, ale čím méně jich v zařízení je, tím více bude v paměti volného místa.

Protokol cesty je u řady nuvi 7x0 novinkou. V tomto nastavení se jedná se o zobrazení či skrytí projeté trasy v mapě (track log). Track log se vykresluje modrou tenkou nepřerušovanou čarou a v mapě nijak zvlášť neruší. Zatím ponechávám jeho vykreslení aktivní. V simulačním režimu se samozřejmě track log nezaznamenává.

Obrázek

Dále lze v sekci mapy zobrazit informace o instalovaných mapách, případě tyto mapy aktivovat či deativovat. V tomto nuvi 760 je předinstalovaná mapa CNEU NT 2008 a mapa Topo Czech v1.20.

Obrázek


Zabezpečení

Tohle je klasika. Garmin Lock umožňuje uzamknout GPS před nenechavci a Bezpečností mód si klade za povinnost upozorňovat řidiče o nevhodnosti obsluhy GPS za volantem. Tuto funkci lze zapnout nebo vypnout. O funkci Garmin Lock jsem psal zde.

Obrázek


Bluetooth

Tady jen v rychlosti. Zde můžeme nuvi spárovat s mobilním telefonem přes protokol bluetooth a využít tak nuvi jako handsfree. Spárování je opravdu velmi snadné. Seznam podporovaných telefonů najdete zde. Možné je rovněž přijímat a odesílat SMS zprávy, ale protože tato funkce není s mým PDA kompatibilní, nemohl jsem ji vyzkoušet. SMS zprávy si lze nechat přečíst, pokud je pro daný jazyk k dispozici TTS - nás se to netýká.

Obrázek


Hlasitost

Na této stránce je možné samostatně nastavit hlasitost systému, tj. všechny zvukové odezvy zařízení včetně tónu kláves, dále pak hlasitost audio navigace (v tomto případě ženský hlas) a hlasitost pro média, což jsou MP3 a audio knihy.

Obrázek

Součástí nabídky je rovněž nastavení FM vysílače (FM transmitter). Díky tomu lze poslouchat audio výstup z nuvi v autorádiu. Rozsah frekvence je možný zvolit v celém rozsahu pásma FM - Evropské normy. Nejvýhodnější je použít automatické ladění, které si samo vyhledá volnější frekvenci, kterou pak naladíme na autorádiu a můžete si za jízdy vychutnávat MP3.

Obrázek

O kvalitě FM transmitteru jsem se už v jiné diskuzi zmiňoval a teď se k tomu podrobněji vracet nebudu. Jde o subjektivní pohled. Mně samotnému nepřijde kvalita audio nijak úchvatná, ale poslouchat se to samozřejmě dá. Fajnšmekři přes audio spíše využijí (a připlatí si) produkt VIB 11 (Vehicle Integration Box), díky kterému budou moci snadno propojit audio systém vozidla s touto GPS.

Zaujala mě však nabídka k FM transmitteru v diagnostickém režimu, která by mohla být příslibem pro zvýšení vysílacího výkonu. Stejně tak možnost nastavení linkového výstupu pro audio konektor. Podrobněji jsem se tím však nezabýval a možná se k tomu časem vrátím.


Varovné body

Zapnutí vypnutí audio upozornění na varovné body (proximity waypoints) a vlastní POI nebo Tour Guide je možné právě v této nabídce.

Obrázek


Položka Kde se nacházím?

Tuhle funkci jsem u starších modelů opravdu postrádal a dost se na ni těšil. Tato stránka se rovněž zobrazí po klepnutí v mapě na ikonu autíčka. O jejím účelu už vypovídá samotný název. Zde zkrátka získáte informace o své aktuální pozici, tj. souřadnice včetně nadmořské výšky, dále nejbližší adresu od aktuální polohy a nejbližší křížení dvou silnic či ulic. Je zde taky nemálo důležité tlačítko pro uložení aktuální polohy, resp. waypointu. Pokud na vás někdo vyrukuje s termínem Markovátko, pak se jedná právě o tuto volbu.

Obrázek

Funkci Kde se nacházím? už Garmin použil v Garmin mobile XT. Kromě aktuální pozice jsou po pravé straně rychlé odkazy na Nemocnice, Policii a Benzínové pumpy. Tyto položky se nedají – jak taky jinak – konfigurovat. V mapě City Navigator Europe 2008 žádné POI s policejními služebnami v ČR nejsou, tak si říkám, že Garmin, respektive Navteq vzal reformu naší policie nějak příliš vážně. Obrázek

Teď bych měl křičet třikrát hurá, ale nebudu. Studená sprcha přišla, když jsem na stránku Kde se nacházím? klepnul za jízdy. Jedná se totiž o statickou informaci, která se během jízdy nemění. Takže pro aktualizaci stránky a všech informací je nutné stránku zavřít a znovu zobrazit. Doufám, že tohle Garmin v některé aktualizaci firmware brzy opraví, jinak si dávám za domácí úkol s tímto požadavkem asertivně bombardovat jejich support. Pravdou je, že stejný problém byl u nuvi 360, kde stránka Moje aktuální pozice také zobrazovala statickou informaci. Po aktualizaci firmware byl tento nedostatek odstraněn.

Ukládání bodu není třeba nijak pojmenovávat, vždy se inkrementálně ukládá v číselném formátu ###. To se za jízdy hodí. Název včetně symbolu a telefonního čísla lze upravit později.


Položka Nápověda

Nápověda je propracovanější a o něco podrobnější než u předchozích řad nuvi. Sice nejde o nijak extra obsáhlou nápovědu, ale pro základní ovládání přijímače je dostačující.

Obrázek


Položka Media Player

Obrazovka audio přehrávače je nijak neliší od starších bratříčků, přesto jsou některé funkce nové. Tlačítko Zdroj přepíná režim mezi přehráváním MP3 a Audible (audio knihy - formát AA).

Novinkou je vytváření playlistů (seznam skladeb), které má sice pouze velmi jednoduché funkce, ale použít se dá. Osobně však dávám přednost tvorby playlistů na počítači např. ve WinAmpu (m3u). Nuvi s formátem m3u a m3u8 pracovat umí.

Obrázek Obrázek


Položka Prohlížeč obrázků

Žádná novinka. Pouze přibily nové fotografie, které jsou uloženy ve složce Garmin/JPEG. Fotografie lze prohlížet v rámci prezentace nebo samostatně. Fotografii lze také nastavit jako tapetu úvodní stránky. Podporované formáty jsou JPEG a JPG.

Obrázek


Položka Trasy

Trasy (Routes) jsou horkou novinkou řady nuvi 7x0. Uložit lze až deset tras, které lze naplánovat nejen v zařízení, ale rovněž v programu MapSource.

Poznámka: Program MapSource ani instalační médium s mapou nejsou součástí balení nuvi 7x0!

Plánování trasy probíhá tak, že po klepnutí na tlačítko Přidat nový počáteční bod nebo Přidat nový koncový bod se zobrazí menu pro výběr adresy, bodů zájmu, naposledy hledaných, oblíbené, křižovatky, města aj. Samozřejmostí je volba destinace přímo z mapy.

Obrázek Obrázek

Vybraný bod se zobrazí opět mezi tlačítky Přidat nový počáteční bod nebo Přidat nový koncový bod. Bod lze ze seznamu odstranit po klepnutí na červené tlačítko (znak mínus). Takto lze vybrat tolik bodů, kolik je potřeba.

Obrázek Obrázek

Zkoušel jsem namátkou vytvořit trasu z patnácti bodů v okruhu cca pěti kilometrů a nebyl to vůbec žádný problém. Nuvi umí na vyžádání trasu optimalizovat, aby byl průjezd mezi body nejkratší. Maximální počet všech průjezdních bodů by měl být 500, což dělá cca 50 na jednu trasu a to je víc než dost.

ukázka trasy před a po optimalizaci:

Obrázek Obrázek

Trasy lze pojmenovat, editovat a přepočítat. Celou trasu je možné zobrazit v mapě najednou. Trasy jsou uloženy v interní paměti nuvi a kopie se vždy ukládá do složky Garmin/GPX/ v souboru Current.gpx (stejně jako waypointy a track log). Pokud je nějaká trasa aktivní, lze bez problému přidat další průjezdní bod. O samotném přenosu tras mezi nuvi a PC až později.

Trasy považuji za velmi užitečnou funkci a jsem rád, že jejich plánování v nuvi 760 je jednoduché a přehledné. Myslím, že omezení na uložení maximálně deseti tras není žádný problém. Garmine, chválím!


Položka Moje data

Opět nová položka, avšak žádná převratná revoluce se nekoná. V tomto menu lze nastavit domovskou destinaci, odstranit oblíbené položky (waypointy), trasy a stopy. Trasy lze také importovat ze souboru temp.gpx. Příjemné je, že není třeba vždy ostranit sekci jako celek, ale že je možné odstraňovat položky jednotlivě.


Položka Světový čas

Stará známá stránka s analogovými a digitálními hodinami včetně zobrazení data. Nastavit lze další tři časová pásma, což ocení hlavně ortodoxní cestovatelé. Světová mapa je poněkud menší, ale nevzpomínám si, že bych ji někdy vůbec použil.

Obrázek Obrázek


Položka Jazykový průvodce

Demoverze slovníku, který lze zakoupit na stránkách společnosti Garmin.


Položky Kalkulačka, Přepočet měn a Přepočet jednotek

Opět se nic nemění. Kalkulačka obsahuje pouze základní aritmetické operace (sčítání, odčítání, dělení a násobení), Přepočet měn umožňuje nastavit dvě měny, mezi kterými přepočet probíhá a přepočet jednotek umožňuje převod jednotek plochy a délky. Více se nemá smysl k těmto funkcím vyjadřovat.

Obrázek Obrázek
Obrázek


Pokračování dále...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 760 - poprvé v ruce, část třetí

Odeslatod Path » 30.10.07 15:57 (Út)

Část třetí...

nuvi 760: Kam vést? a Mapa

V předchozí části jsem vypustil dvě hlavní ikony v základním menu a to notoricky známé Kam vést? a Mapa, takže to vezmu popořadě.


Kam vést?

Jak název napovídá, pro zadání cílové destinace slouží právě tato ikona (symbol lupy), která si z hlavního menu ukousla téměř celou levou část. Je vidět, že si na design a rozmístění prvků této stránky dal Garmin záležet, což už ukázal u nuvi 2x0. Stránka opravdu vypadá pěkně a přehledně, přesto bych místo dvou velkých ikon ocenil ještě jednu, kterou by si uživatel sám konfiguroval.

Po klepnutí na symbol lupy se zobrazí nabídka o jedenácti položkách včetně tlačítka pro volbu místa hledání – Nejblíže....

Obrázek Obrázek

Bohužel nám Garmin opět neumožňuje měnit pořadí jednotlivých položek. Kdyby to bylo možné, zaměnil bych položku Křižovatky, kterou málokdy využívám, za položku Mapa, na kterou klepu daleko častěji a přitom je až na další stránce. Tohle jsou sice drobnosti, ale jak se říká… detaily tvoří celek.

Menu je jinak přehledné a uživatel v něm nijak netápe. Jsem rád, že všechny Body zájmu jsou schované pod jedním tlačítkem a nijak se v této stránce neroztahují. Nyní k jednotlivým položkám.


Položka Adresa

Klasická stránka s volbou země, města nebo PSČ, ulice a čísla domu. Pro rychlé vyhledání ulice stačí klepnout na tlačítko Vyhledat vše a zadat její název. Na to, že je displej dostatečně široký, mohl Garmin za názvem nalezených ulic uvést v závorce alespoň město. Konečně není nutné při každém hledání adresy vždy zadávat zemi. Pro výběr země je teď určeno samostatné tlačítko.

Obrázek


Položka Domů

Tato funkce je v sérii nuvi od počátku a není na ni co měnit. Pro ty, co nevědí o čem je řeč, zde lze nastavit nejfrekventovanější destinaci, aby ji uživatel nemusel neustále vyhledávat. Uměl bych si představit, že pod dvanáctou položkou v nabídce Kam vést? by mohl být odkaz na šest nejčastějších destinací, které by si uživatel sám definoval. Kdyby Garmin na svých stránkách zveřejnil wish list, určitě by to byl první odkaz v mém prohlížeči Obrázek

Obrázek


Položka Body zájmu

Stará známá věc, které nepotřebuje nijak zvlášť komentovat. Další podpoložky zkusím časem popsat na jiném místě v souvislosti s novou mapou CNEU 2008, takže přiložím pouze obrázky.

Obrázek Obrázek


Položka Naposledy hledané

Jedná se pouze o seznam naposledy hledaných položek. Tuto nabídku navštěvuji poměrně často.


Položka Oblíbené

Na název Oblíbené si jen velmi těžko zvykám, ale za pár desítek let se s tímto označením pro waypointy určitě smířím. Waypointy lze samozřejmě exportovat a importovat z/do počítače nejčastěji s využitím produktu MapSource. Maximálně lze zadat 500 waypointů. Garmin nikdy nezapomene na potencionální návštěvníky a vždy přihodí tři waypointy na své pobočky v Evropě, Asii a USA. Až se budete extra nudit, víte kam na víkend Obrázek

Paráda, nyní lze v názvech waypointů použít diakritiku. Dokonce je diakritika akceptována i při vyhledávání v Oblíbených položkách.

Významnou novinkou Oblíbených položek je automatické uložení poslední známé pozice při vyjmutí nuvi z držáku. Mykologové budou mít určitě radost. Na větu „kde jsem to auto zaparkoval?“ tak můžeme s nuvi řady 7x0 zapomenout. Zaparkované auto hledejme v Oblíbených pod názvem Poslední pozice. Jednoduchá funkce, která ušetří čas. Dříve bylo nutné pozici ukládat ručně.

Po zasunutí nuvi 760 do držáku je uložený bod Poslední pozice automaticky odstraněn.

Obrázek


Položka Křižovatky

Zde lze vybrat destinaci křížení dvou silnic nebo ulic. Předpokládám, že našinci tuto funkci využijí více pro křížení ulic než silnic. Neznám moc lidí, co by si pamatovali číselné označení silnic. Jsem rád, že tato funkce existuje, ale přiznávám, že jsem ji nikdy nevyužil. Stránka vypadá identicky jako stránka pro vyhledání adresy.


Položka Různé

Pod položkou Různé se schovává seznam uživatelských POI, takže notoricky známé a u nás pravděpodobně nejpoužívanější radary najdeme právě zde. Radary je nutné ručně nahrát pomocí programu POI Loader. V oblíbených už POI nehledejte.


Položka Města

Stránka pro vyhledání města. Co dodat?


Položka Trasy

O trasách (routes) jsem psal v předchozí části. Za trasy u nuvi 7x0 zvedám palec hodně vysoko. Obrázek


Položka Procházet mapu

Po klepnutí na tuto položku se zobrazí mapová stránka v pohledu 2D. Mapu lze klasicky prstem posunovat ve všech směrech. Pro změnu měřítka, které se zobrazuje v dolním levém rohu mapového podkladu, jsou určena tlačítka se znaky - a +. Uprostřed obrazovky je ukazatel – šipka, jejíž vrchol míří do vybraného místa. Klepnutím (ne tahem), lze tuto šipku přemístit na jiné požadované místo v mapě - klasika.

Obrázek

Na této stránce lze také nastavit novou pozici přijímače – tlačítko Pozice?. Dále lze vybrané místo v mapě uložit do oblíbených (mezi waypointy) nebo se k němu nechat navigovat. Na této stránce je vše co má být. Mimochodem, uložení pozice z této stránky nebývalo vždy samozřejmostí!


Položka Souřadnice

Opět notoricky známá stránka, která umožňuje nastavit destinaci za pomocí zeměpisných souřadnic. Možnost nastavení třech formátů zeměpisných souřadnic vychází z předchozích modelů, tedy žádné novinky. Rada pro méně zkušené uživatele: vždy se přesvědčte, že souřadnice čtete a zadáváte ve správném formátu.

Obrázek Obrázek



MAPA

Po klepnutí v hlavním menu na tlačítko Mapa se samozřejmě zobrazí stránka s mapou, resp. mapová stránka. Rozmístění prvků je stejné jako u předchozích modelů, pouze došlo k drobné grafické úpravě. V horní části mapové stránky je známý zelený informační pruh, který v režimu navigace informuje o následujících manévrech. Pokud není režim navigace aktivní, pak se v tomto pruhu zobrazuje název ulice/silnice, po které jedete případně název ulice/silnice následujícího křížení.

Obrázek

Pod zeleným informačním proužkem jsou po obou stranách tlačítka určená ke změně měřítka mapy. V režimu aktivní navigace se měřítko mapy mění vždy automaticky (auto-zoom). I když lze v tomto režimu měnit měřítko v obou směrech, auto-zoom si jej po chvíli vždy sám upraví k obrazu svému. Bohužel nelze měřítko nastavit natvrdo.

V levé dolní části je ukazatel rychlosti, který je v režimu aktivní navigace nahrazen informací o čase příjezdu do cíle. Čekal jsem, že Garmin u nuvi 7x0 konečně vyhoví přáním uživatelů a umožní tento prvek konfigurovat podle libosti. Nevyhověl.

V pravé části se zobrazuje informace o směru jízdy (S, J, V, Z, SV, SZ atd.) a v režimu aktivní navigace vzdálenost do příštího manévru. Vše při starém.

Po klepnutí na prostřední tlačítko Menu se vrátíme do hlavního menu. V případě aktivní navigace přibudou v menu dvě ikony: Stop a Objížďka. Jak takové menu vypadá, když navíc připojíme telefon, můžete vidět na obrázku:

Obrázek

V případě, že je aktivní MP3 přehrávač, zobrazí se v mapě ikona s notičkou, což je rychlý odkaz na stránku přehrávače. Tato ikona je zobrazena, i když je přehrávač v režimu Pauza. Protože přehrávač nemá tlačítko stop, je uživatel nucen klepnou na šipku Převinout vzad. Až po této nesmyslné operaci ikona s notičkou z mapové stránky zmizí. Doufám, že tohle bude brzy ošetřeno v některé z příštích aktualizací. Při spárovaném telefonu a aktivním hovoru se v mapové stránce zobrazí ikona s telefonem – opět klasika.

Obrázek Obrázek

Teď trocha kritiky. Tiše jsem čekal, že Garmin u nuvi řady 7x0 přidá možnost aktivace trvalého zobrazení bodů zájmu, ale nestalo se tak. Ve standardním 3D ani 2D zobrazení se tyto body nezobrazují vůbec, pouze při procházení mapy (2D pohled) do hloubky detailu na max. 80 metrů. Obrázek


Itinerář trasy

Itinerář trasy je stejný jako u svých předchůdců. Zobrazíme jej klepnutím na informační proužek v horní části mapové stránky. Kdo neví, o co se jedná, pak itinerář trasy je seznam všech důležitých křižovatek a odboček, respektive nezbytných manévrů po celé délce aktivní trasy. U každého manévru je zobrazen grafický symbol šipky, která znázorňuje směr průjezdu a dále časový odhad (odhad je aproximován) o příjezdu k tomuto manévru.

Pro každý manévr lze zobrazit další podrobnosti, stačí na tuto položku klepnout. K dispozici je vizuální náhled situace, dále aproximovaný čas příjezdu a vzdálenost.

Obrázek Obrázek


Náhled příštího průjezdu klíčovou křižovatkou lze rychle zobrazit klepnutím v mapě na prvek s informací o příští odbočce. Omlouvám se za tuto terminologii, ale zrovna mě napadlo slovo prvek, který mi přijde vhodnější než slovo ikona nebo datové pole.

Celou trasu lze v mapě lze zobrazit klepnutím na tlačítko Mapa. Na této stránce je rovněž zobrazena informace o vzdálenosti a čase příjezdu do cíle trasy.

Obrázek


Trasový počítač

Stránka Trasový počítač zobrazuje hodnoty, které mají přímou vazbu k pohybu GPS přijímače. Tuto stránku lze zobrazit klepnutím na prvek Příjezd do cíle (nebo Rychlost) v dolní levé části mapové stránky. Informace jsou dostatečně vypovídající a ani tady nedošlo k žádným změnám.

V horní části je ukazatel směru pohybu, který zobrazuje základních osm směrů světových stran. Ocenil bych možnost volby pro zobrazení azimutu v číselných hodnotách, ale tato volba k dispozici není.

Obrázek

Dále je zde ukazatel aktuální rychlosti a odometr. V dolní části jsou informace o maximální dosažené rychlosti a celkovém čase jízdy. Celkový čas jízdy se dělí na čas pohybu přijímače a čas, kdy byl přístroj v klidu. Do celkového průměru pohybu (km/h) je započítán i čas, kdy byl přijímač v klidu, naopak průměr pohybu nulovou rychlost a tedy strávený čas na jednom místě nezapočítává.

Všechny údaje lze vynulovat najednou nebo lze nulovat pouze maximální rychlost. Mrzí mě, že zde chybí třetí možnost, a to nulování všech údajů kromě odometru.

Časové údaje jsou v hodinách a odhaduji, že k samovolnému nulování dojde až po dosažení hodnoty 99:59 (hh:mm). Na stránce trasového počítače lze stejně jako u předchozích modelů aktivovat druhý diagnostický režim přístroje, ale o tom až později.

Pokračování dále...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 760 - poprvé v ruce, část čtvrtá

Odeslatod Path » 30.10.07 17:47 (Út)

Část čtvrtá...

nuvi 760: Diagnostický režim

Celá série nuvi má dva diagnostické režimy (o žádném dalším nevím) a jinak tomu není ani u řady nuvi 7x0. Diagnostický režim je určen pro servisní středisko a koncový uživatel jej nijak zvlášť nevyužije. Pro úplnost však přidám několik obrazovek z obou režimů.

Diagnostický režim č.1

Pro přechod do diagnostického režimu stačí přidržet v hlavním menu prst na indikátoru stavu baterie po dobu šesti sekund. Zobrazený režim nabízí celkem 16 obrazovek a jeho ukončením se nuvi restartuje. Pro ukončení diagnostického režimu stačí nuvi vypnout nebo klepnout na tlačítko Exit.

Obrázek

V tomto režimu je možné získat informace o stavu napájení, paměti, kapacitě baterie, verzi fw, verzi audio souboru, době provozu, part numer, ID přístroje, informace o vložené SD kartě včetně sériového čísla a mnoho a mnoho dalšího.

Nejvíce mě zaujala stránka pro otestování audio výstupu v souvislosti s FM vysílačem, kde bylo možné otestovat pásmo ve frekvenčním rozsahu 87,6 až 107,9 MHz s možností zvýšení odstupu signálu od šumu ze 100 db na 115 db. Dále je zde možné otestovat zvýšení vysílacího výkonu (zatržítko High Pwr), i když nevím přesně o jakou hodnotu se jedná, protože není nikde uvedena. Vše jsem testoval doma v pohodlném křesle a FM vysílání poslouchal na věži – daleko pohodlnější testování. Musím říct, že se mi podařilo šum velmi slušně eliminovat. Bohužel jde o testovací režim a po restartu, který je nutný pro vyskočení z tohoto diagnostického režimu, se všechna provedená nastavení vrací na své původní hodnoty. Teď už jen najít cestu, jak tyto hodnoty nastavit trvale. Možná ale tato cesta vůbec neexistuje.

Obvykle na FM vysílače slyším buďto chvalozpěv nebo kritiku. Já se řadím k té druhé skupině a tvrdím, že drát je zkrátka drát. nuvi 7x0 jsou však FM vysílačem vybaveny a mnoho uživatelů tato výbava jistě potěší. Potkal jsem celkem dost uživatelů, kteří jsou s FM vysílačem naprosto spokojeni. Kvalita příjmu se navíc odráží ve více faktorech, jako je kvalita antény a její umístění na vozidle včetně kvality autorádia. O pokrytí FM příjmu dané lokality nemluvě. Já jsem s testovanou sedmset-šedesátkou a aktivním FM vysílačem vydržel po Praze jezdil asi tak 20 minut. Šum sem, šum sem, šum tam… cvak a vrátil jsem se k oblíbené frekvenci 90.3 MHz ovšem už bez aktivního a málo výkonného FM vysílače. Mimo Prahu byla nejpřijatelnější frekvence 107,9 MHz.

Takže alespoň pár obrázků:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek



Diagnostický režim č.2

Do druhého diagnostického režimu se lze dostat přidržením prstu (opět cca šest sekund) na ukazateli okamžité rychlosti na stránce trasového počítače.

Obrázek

Tento režim nabízí cca 10 stránek ve vztahu k provozu zařízení, paměti, GTM, Bluetooth aj., převážně diagnostice připojených periférií. Tento diagnostický režim lze opustit z kterékoliv stránky bez nutnosti restartu zařízení. Obrazovky obou režimů lze natípat, ale detailní informace se mi v tomto režimu nasnímat nepodařilo. Takže jen pro představu o jaké obrazovky se jedná:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek

Pokračování dále...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

nüvi 760 - poprvé v ruce, část pátá...

Odeslatod Path » 04.11.07 3:08 (Ne)

Část pátá...

nuvi 760 a spolupráce s PC

První připojení nuvi 760 k počítači pomocí USB kabelu proběhlo bez jakéhokoliv problému. WebUpdater, POI Loader i MapSource jej detekovali v pořádku. Pro pořádek uvedu, že jsem měl instalovaný MapSource ve verzi 6.13.4, WebUpdater v2.4.1 a POI Loader v2.4.2

Po připojení k počítači se v okně průzkumníka "Tento počítač" zobrazí nový disk s názvem Garmin nüvi, a v případě že je v nuvi zasunuta SD karta, tak i Vyměnitelný disk. Připojené nuvi nelze nijak obsluhovat. Na displeji se zobrazí logo Garmin a ikona počítače.

Obrázek


Aktualizace

WebUpdater, který slouží pro aktualizaci zařízení (firmware, obslužného software pro bluetooth, SW pro GPS přijímač, přijímač TMC aj.) zatím žádnou aktualizaci firmware pro nuvi 760 nenabízí, pouze aktualizaci pro překlad hlášení dopravních informací do češtiny. Přestože jsem tuto lokalizaci stáhnul již několikrát, dopravní hlášení se stále zborazují v angličtině. Přitom byla česká lokalizace pro TMC v zařízení dávno definovaná (textový soubor). Na tohle bude zapotřebí někoho z Garminu upozornit.

Menší kopanec jsem dostal při aktualizaci audio souboru s českým hlasem pro navigaci. Protože se tato aktualizace nabízela, neváhal jsem, a soubor nechal automaticky instalovat. Po restartu nuvi jsem zjistil, že původní soubor s češtinou verze 2.20 nahradil starší soubor verze 2.0. Tento nepochopitelný downgrade mě opravdu dostal – původní soubor jsem neměl zálohovaný (…piji víno, kážu vodu…). Teď by mě jen zajímalo, kde se v zařízení vzala ona původní verze 2.20. Budu se muset informovat u českého zastoupení Garmin. Více k aplikaci WebUpdater nemám.


POI Loader

Ze stránek POI.cz jsem stáhl poslední aktualizaci radarů v ČR, prohnal jej skriptem Radary POIcz pro Garmin a pomocí aplikace POI Loader nahrál do nuvi. Opět žádný problém, vše šlape jako po másle. Jakým způsobem nuvi 760 na tyto radary upozorňuje, ukážu později. Snad je na místě zmínit, že diakritika v názvech POI nedělá nuvi 760 žádné problémy.


MapSource

Spolupráce nuvi 760 s MapSource probíhá bez problémů. U importu dat z nuvi do MapSource mě sice potkal menší zádrhel, kdy se zobrazila hláška „Nastal problém při komunikaci s datovou kartou“, ale nakonec se ukázalo, co tuto chybu zapříčinilo. Import a export rozdělím na dvě části.

- import dat z nuvi 760 do MapSource

Obrázek

Z nuvi 760 lze do MapSource importovat jednak waypointy, respektive Oblíbené, dále trasy (routes) a stopy (track log, který Garmin nově nazývá trip log). Nuvi má všechna tato data uložena ve vnitřní paměti zařízení (ne na flash disku) a jejich kopii ukládá na vlastní disk do souboru Current.gpx ve složce //Garmin/GPX/. Při importu dat do počítače se načítají data právě z tohoto souboru Current.gpx. Je tedy jedno, jestli se data do MapSource importují v rámci jeho vlastního rozhraní pro přenos dat nebo přímým otevřením tohoto souboru GPX, který je implicitně s MapSource asociovaný. Není zde prostor na popis rozhraní aplikace MapSource, takže více k importu není třeba uvádět.

Přenesené stopy z nuvi 760 do MapSource:
Obrázek


- export dat z MapSource do nuvi 760

Chvilku mi trvalo, než jsem export dat do nuvi 760 dostal pod kůži, ale musím uznat, že Garmin to vyřešil celkem šikovně. V MapSource jsem nadefinoval několik waypointů, tras a přidal pár stop, které jsem měl zálohované z jiných akcí. Po odeslání těchto dat se v nuvi 760 vytvořil soubor temp.gpx, který se při každém exportu přepisuje - na to pozor!

Všechny waypointy se automaticky překopírovaly do položky Oblíbené, tedy do vnitřní paměti zařízení. Trasy a stopy nikoli. Zkusil jsem některý z waypointů v nuvi odstranit, jestli se opětovně po každém zapnutí tento waypoint opětovně ze souboru temp.gpx sám nenaimportuje. S radostí oznamuji, že opravdu ne. Přesto by nebylo na škodu, kdyby zde byla možnost ručního importu z gpx souboru, jako je tomu u tras.

Co se týče exportu stop, tak to je asi tak vše, co lze se stopou provést. Není žádný způsob, jak stopy v GPS zobrazit, natožpak položku po položce. Stopy totiž v novém nuvi fungují asi takto:

Ve vnitřní paměti nuvi 760 je vyhrazený prostor pro záznam stop o maximálním počtu 10000 bodů. Stopy lze v nuvi řady 7x0 pouze zobrazit nebo skrýt. Při zaplnění této paměti dochází k automatickému přepisu záznamů od nejstaršího po nejnovější. Bohužel ani nelze zobrazit, kolik zbývá volného místa. Možné je pouze všechny záznamy najednou odstranit, což díky automatickému přepisu není ani zapotřebí. Možná Garmin nabídne v některé aktualizaci firmware alespoň možnost zobrazení zaplněné paměti, kdo ví... S tímto faktem jsem se smířil. Důležitá je skutečnost, že track log lze zaznamenat a následně v počítači zpracovat.

A jak je to s exportem tras? Export tras předčil mé očekávání a celkově bych práci s trasou označil za nejpropracovanější funkci tohoto zařízení. Stejně jako waypointy se i trasy exportují do souboru temp.gpx, ale na rozdíl od waypointů je nutné trasu po trase do nuvi nahrát ručně: Moje data > Importovat trasu ze souboru… Protože je maximální počet tras omezen na deset, je nutné při dosažení tohoto počtu některou ze stávajících tras odstranit. Limit deseti tras není žádná tragédie. Proč? Pozor, teď přijde vychytávka:

V aplikaci MapSource si lze nadefinovat tolik tras, kolik je zapotřebí. Navíc definovat trasu na počítači je daleko pohodlnější než v samotném zařízení. Takto vytvořené stačí uložit ve formátu GPX do složky //Garmin/GPX/ - samozřejmě pod jiným názvem než stále přepisovaný temp.gpx. Po klepnutí na položku Importovat trasu ze souboru… jsou totiž v této složce prohledány VŠECHNY gpx soubory. Wow, tímto způsobem lze nadefinovat tolik tras, kolik kapacita flash disku nuvi umožní. Po importu trasy z flash disku do zařízení je trasa vždy přepočítána. Trasy lze samozřejmě dodatečně přepočítat, přejmenovat, ručně změnit pořadí průjezdních bodů, průjední body přidat či odebrat a optimalizovat jejich pořadí. Znovu připomínám, že limit průjezdních bodů jedné trasy je nastaven na 50, což je víc než dost.

Obrázek

Mile mě překvapilo, když jsem v MapSource při plánování tras nastavil vyhnutí placeným silnicím, že tento atribut byl v importované trase zahrnut. Možná by se k trasám našla jedna výtka. U trasy nelze obrátit její směr, tj. start - cíl. Komu trasy u nižších řad nuvi chyběly, ten bude s nuvi 7x0 naprosto spokojený!

Export map je stejný pro všechny GPS značky Garmin, a proto jej zde nemá smysl popisovat.

V přístím a posledním příspěvku se zaměřím na zkušenosti s nuvi 760 za volantem...
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 760 - poprvé v ruce, část šestá

Odeslatod Path » 07.11.07 14:19 (St)

Část šestá...

S nuvi 760 za volantem

V poslední části bych se rád podělil o své zkušenosti, které jsem během týdne s nuvi 760 nasbíral v praxi za volantem. Pět set najetých kilometrů není moc, ale pro účely testování a ucelený dojem je tato vzdálenost dostatečná. Hodně postřehů z praxe jsem uváděl už v předchozích částech, takže zkusím vypíchnout to, co by běžné uživatele mohlo zajímat nejvíce.

Nuvi On-board

Opětovně musím vychválit velmi kvalitní aktivní držák, který je k nuvi přibalen. Díky nově řešenému zapojení TMC antény do těla držáku jsem nemusel k nuvi žádný konektor připojovat. Nasadit, zaklapnout a to je celé. Auto-adaptér s vestavěnou TMC anténou má navíc ledku, která indikuje různé stavy o příjmu dopravních informací. Na poblikávající ledku jsem viděl velmi dobře, záleží na umístění 12V zásuvky v interiéru. Vyjmutí nuvi z držáku je bez problému.

Rameno držáku sedí na skle jako přibité. Při jízdě na vozovce s horší kvalitou povrchu držák nevibruje a ani se svévolně v kulovém čepu neprotáčí. Případné problémy se mohou vyskytnout u gumové přísavky, kterou je někdy velmi obtížné od skla odlepit. Při hrubším zacházení se tato přísavka může natrhnout a na to je třeba dávat velký pozor.

Ve vozidle nuvi 760 nepůsobí nijak rušivým dojmem. Černé provedení se hodí k černé palubní desce daleko více (můj případ), než stříbrná či ocelová barva – nepodstatné, ale elegantní. Všechny GPS přijímače jsem si zvykl vozit u levého sloupku pro menší zorný úhel vůči protijedoucím vozidlům a menším odleskům denního světla. Navíc při tomto umístění není nutné nijak zvlášť natáčet displej směrem k řidiči. Displej nuvi 7x0 má boční pozorovací úhly výborné a klidně jej lze umístit ve střední části palubní desky bez nutnosti natáčení směrem k řidiči, pokud se chce navigací kochat také spolujezdec. Každý má své osvědčené místo.

Nejhůře je na displej vidět při pohledu shora. Při větším natočení displeje směrem dolů se výrazně zhoršuje kvalita čtení. Za celou dobu testování jsem však nebyl nucen nuvi 760 do této nestandardní polohy sklápět. Nebylo to nutné ani za ostrého podzimního slunce.

Musím přiznat, že jsem si na displej velice rychle zvyknul. Pro svou kvalitu jsem si extra oblíbil noční režim, kdy je zobrazení opravdu příjemné. Jas je silný. Aby mě za tmy displej neoslňoval, musel jej stáhnout jas na hodnotu 20 %, i když 10 % může být pro někoho tak akorát. Za bílého dne jsem se pohyboval na hranici 60 %, takže rezerva je velká. Škoda jen, že displej není citlivější na dotyk. Po týdnu jsem si nakonec zvykl, ale občas jsem musel v nabídce klepnout až třikrát. Úmyslně jsem tohoto Garmina strčil do ruky několika nezainteresovaným uživatelům, aby si sami prošli nabídkami. Na dotaz, zdali je displej dostatečně citlivý, odpověděli všichni pozitivně - Ano. Takže největší šťoural jsem opět jenom já 

Ovládat GPS ukazováčkem levé ruky zvládám dobře, přesto jsem měl menší potíže s překlepy na virtuální klávesnici při vyhledávání v POI. Jednak díky menší citlivosti displeje a jednak díky menším rozměrům jednotlivých kláves. Bez kalibrace implicitně nastaveného displeje bych si navíc ani neškrtl. Za jízdy je psaní na klávesnici nepohodlné, ale o nic nejde, beztak to legislativa nepovoluje. Procházení nabídek nedělá žádné potíže, jen bych osobně volil jiný název u tlačítka Nástroje, které vede k nastavení i aplikacím současně (např. Menu). Tlačítko Nástroje bude vždy patřit mezi jedno z nejpoužívanějších.


Stabilita

Stabilitu systému ovlivňuje nejen firmware, ale také mapové podklady. Pro pořádek uvedu, že jsem za celou dobu testování neměl aktivní mapu TOPO Czech. Dokonce jsem úmyslně soubor s touto mapou přejmenoval, abych otestoval vlastnosti a kvalitu nové mapy City Navigator Europe NT 2008 včetně zahrnutých POI.

Za deset dní mi nuvi 760 celkem dvakrát vypovědělo poslušnost. Napoprvé to bylo hned při první jízdě, když jsem při aktivní navigaci aktivoval funkci Objížďka. Během výpočtu nové trasy nuvi zatuhlo. Po druhé došlo k zatuhnutí při upozornění na blížící se radar. Tuto trasu jsem pro jistotu projel ještě vícekrát, ale k žádnému dalšímu problému nedošlo.

Podle mého názoru se nejednalo o chybu mapy CNEU 2008, spíše o drobnou chybku ve firmware, jehož aktualizace dosud není k dispozici. Po letech zkušeností s GPS přijímači Garmin jsem skálopevně přesvědčen, že chyba způsobující havárii systému, bude brzy odstraněna. Obecně společnost Garmin reaguje na případné chyby flexibilně a stahovat aktualizace software se vždy vyplácí. Kromě těchto dvou chyb, s kterými jsem se setkal v počátku testování, se nuvi 760 chovalo stabilně. Nejde o nic závažného, co by nějak zásadně mělo změnit celkový pohled na tento model.


Příjem a zpracování signálu GPS

Manuál pro řadu nuvi 7x0 udává hodnoty pro TTFF (Time-to-First-Fix) v režimu Warm méně než jednu sekundu a v režimu Cold méně jak 38 sekund. Tyto hodnoty jsou totožné s předchozí řadou. Hodnoty pro režim Hot uvedeny nejsou. Abych touto terminologií nikomu zbytečně nemotal hlavu, nebudu se k jednotlivým startům nějak extra vyjadřovat. Podstatnější bude informace jak se nuvi 760 při zpracování GPS signálu celkově chovalo.

Rychle zachytit a vyhodnotit signál GPS dělalo nuvi 760 problémy téměř po každém zapnutí přístroje. Zpočátku jsem měl podezření na konstrukci přijímače s vestavěnou anténou, ale nakonec se ukázalo, že problém bude nejspíš v samotném software obsluhující GPS přijímač. O tomto problému už byl Garmin údajně informován a nyní se čeká na aktualizaci firmware, která tento problém odstraní.

Nejdéle jsem po zapnutí nuvi 760 do prvního výpočtu polohy čekal zhruba deset minut. Mezi tím jsem ujel čtyři kilometry, což už byl extrém. V jiné dny byl signál zpracován daleko rychleji, přesto to neodpovídá uvedeným hodnotám výrobce. Jakmile byl signál z družice lokalizován a následně uzamčen pro výpočet, bylo vše v pořádku. Problematický start se samozřejmě negativně projevil na počítadle trasy, kdy jsem se v rychlostním průměru dostal na neuvěřitelnou hodnotu 1259 km/h.

Obrázek

Chvíli jsem pro srovnání vozil ještě jiný přijímač - nuvi 360, který jsem si určil jako referenční. Dva dny jsem jezdil s aktivní satelitní stránkou, a snažil se vypozorovat největší rozdíly. Nuvi 360 udávalo odhad přesnosti měření většinou o jeden až dva metry vyšší než nuvi 760. Na otevřeném prostranství se v odhadu přesnosti měření oba přístroje shodly, ale v zastavěné oblasti mělo nuvi 360 navrch opět o cca jeden až dva metry.

V číslech zobrazovalo nuvi 760 nejčastější hodnoty odhadu přesnosti měření okolo 7 až 9 metrů. Nejvyšší odhadnutá přesnost měření, kterou jsem zaznamenal ve městě, i na dálnici byla 4 metry. Celkově je přesnost měření u nuvi 760 dostatečná. Není důvod tvrdit opak. Na horizontu lokalizovalo nuvi 760 stejný počet družic, jako jeho starší bratříček. Dokonce i nad hlavou (elevace více jak 45°) lokalizoval tento přijímač s vestavěnou anténou družice překvapivě dobře, většinou o cca jednu družici méně.

Nejvyšší a nejnižší hodnota odhadu přesnosti měření v běžném provozu:
Obrázek Obrázek

Celkově bych se ke kvalitě signálu GPS a jejich zpracování v nuvi 760 vyjádřil asi takto:

S příjmem satelitního signálu jsem spokojen, přesnost je dostatečná. Problémy při prvním zpracování signálu po zapnutí přístroje vyřeší některá z příštích aktualizací – očekávejme fix ve znění Improved satellite acquisition. Dále se ukázalo, že vestavěná anténa nijak nedegraduje kvalitu příjmu satelitního signálu a nijak zvlášť nezvyšuje chybu měření. Starší modely, jako např. nuvi 360 a nuvi 660, které mají identický GPS přijímač, vykazují díky výklopné anténě nepatrně vyšší přesnost odhadu měření. Oproti těmto starším modelům byla navíc z nuvi 760 odstraněna podpora příjmu signálu z geostacionárních družic WAAS/EGNOS. Z jakého konkrétního důvodu Garmin podporu WAAS/EGNOS u tohoto modelu zrušil, mi není známo.


Vedení po trase

Režim navigace je u nuvi 760 stejný jako u předchozích modelů, jen nelze natavit akustický tón před hlasovým povelem a automatické vyobrazení náhledů následujících manévrů – křižovatek. Tyto dvě funkce jsem nijak nepostrádal. Na náhled následujícího manévru se lze kdykoli podívat jediným klepnutím na prvku Odbočte za.... Všechny manévry lze samozřejmě projít v itineráři trasy, tedy klasika. Nechal jsem se nuvi 760 vodit kde se dalo a s výsledkem jsem byl spokojen.

Hlasové upozornění je opět totožné jako u předchozích modelů. Bohužel jsem si nedopatřením přepsal audio soubor starší verzí, takže jestli se jednalo o nějaký výrazný rozdíl v intonaci, teď nepovím.

Kdo má s touto značkou zkušenost ví, že paní chrlící povely není nijak zvlášť upovídaná a ozve se, když je třeba. Nováčky může zmást situace, kdy se ozve „Odbočte vlevo“ a přitom se silnice stáčí prudce doprava. Obvyklý manévr za zatáčkou nebo při dvou hned po sobě jdoucích křižovatek aj. Klíčové průjezdy jsou na silnici opět vyznačeny bílou šipkou. Při telefonování hlasová navigace taktně zmlkne, naopak při reprodukci MP3 skladbu přeruší, nahlásí manévr a skladbu opětovně spustí.

V jedné vesnici nedaleko Mělníka vedla trasa skrz slepou ulici, ale to je věc mapy, ne nuvi. Přepočet trasy při jejím opuštění probíhá celkem svižně, jen překlad mírně hapruje. Místo Výpočet se zobrazuje Výpoèet. Celkově nemám k vedení po trase žádné připomínky, protože se od předchozích verzí téměř nic nezměnilo. Minimálně jsem čekal přepracovanou a nic neříkající funkci Objížďka. Té si oddělení marketingu vůbec nevšimlo.


Protokol cesty (track log)

Už jsem zmiňoval, že záznam trasy lze pouze zobrazit nebo skrýt, případně pro další zpracování exportovat do počítače. Vyhrazený prostor v paměti pro záznam max. 10000 bodů by sice mohl být větší, ale ani po 500 km jsem tuto kapacitu nevyčerpal. Pozor, nelze přepočítávat na kilometry, protože se jedná o záznam polohy, kdy došlo ke změně směru jízdy. V mapě se projetá trasa zobrazuje světle modrou linkou, která je tenká a nijak neruší. Barvu track logu nelze změnit, přesto vypadá elegantně v obou denních režimech. Zobrazení track logu vyřešil Garmin opravdu bravurně. Místo slov napoví obrázky:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Vlastní POI (Radary)

Velmi se mi líbí, jak nuvi 760 v mapě zobrazuje upozornění na vlastní body zájmu, které jsou definovány jako varovné. Při přiblížení k takovému bodu vyskočí v horní části displeje šedý proužek s názvem POI. Pokud je navíc u tohoto bodu nastavena maximální povolená rychlost (běžně u radarů), změní se barva proužku z šedé na červenou. I při tomto decentním zobrazení nápis z obrazovky vysloveně křičí. Při akustickém upozornění je vždy přerušena reprodukce MP3.

Obrázek Obrázek

Pokud při přiblížení k varovnému bodu není zobrazena stránka s mapou (běžně v menu), zobrazí se toto stavové hlášení téměř přes celý displej. Jediná cesta jak se překážejícího hlášení zbavit, je počkat pár sekund nebo odklepnout příslušné tlačítko. Stavová hlášení nelze vypnout, maximálně lze deaktivovat upozornění na vlastní bodu zájmu, ale pak nuvi na tyto POI neupozorňuje vůbec.

Obrázek


Maximální povolená rychlost

Úplně bych zapomněl zmínit novou funkci u nuvi řady 7x0. Jedná se o upozornění na maximální povolenou rychlost, kdy se při jízdě po dané komunikaci zobrazí v pravé části dopravní značka s rychlostním limitem. Tato informace je svázána s mapou a nelze ji nijak ovlivnit. Zatím jsem se s touto značkou setkal pouze při jízdě po dálnici, kdy na mě vykoukla stotřicítka. Při průjezdu kolem exitů a benzínové stanice značka zmizela a po chvíli se opět zobrazila. Vzhledem k poměrně časté úpravě rychlostních limitů na našich komunikacích mě tato novinka nechává chladným. V zahraničí jsem s nuvi 760 zatím necestoval.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Dopravní informace

Dopravní informace jsou u nuvi 7x0 kompletně přepracované. Garmin na tomto novém rozhraní už zapracoval u nuvi 660 od fw v3.20. Nijak zvlášť mě nenadchla změna umístění položky pro přístup k těmto informacím. Toto tlačítko se z hlavní stránky přestěhovalo do nabídky pod položkou Nástroje a nastavení dopravních informací ještě o jeden stupeň níže. Co tím přesně Garmin sledoval, ví asi opět jen Garmin. Na tuhle konkrétní změnu si zatím nemohu zvyknout. Přístup k dopravním informacím se samozřejmě zobrazí až po připojení auto-adaptéru do zásuvky.

Obrázek Obrázek

Po klepnutí na ikonu Doprava (ta je chybně přeložena – Dopravě) se zobrazí přehledka s aktuálními dopravními událostmi. Slovo „aktuálními“ nechám raději stranou, protože kvalita dopravních informací distribuovaných touto formou v naší zemi poněkud pokulhává. To že jsem celou Prahou projel přískoky po dvou třech metrech s čistým displejem, kde o hustém provozu odpovídající běžné čtyřce nebyla ani zmínka, mě už vůbec nepřekvapuje. Technologii v ČR pro RDS-TMC sice máme, ale s koordinací pro výměnu informací to řádně skřípe.

V horní části mapové přehledky je informační proužek, který popisuje vzdálenost a charakter nejbližší dopravní události, jako je hustota provozu, práce na silnici, nehoda aj. Tyto události jsou očíslovány a je možné mezi nimi listovat za pomocí šipek v dolní části obrazovky. Zaráží mě, že popisované události jsou vypisovány v angličtině, přestože jsem ve složce //Garmin/TEXT soubor s českou lokalizací dopravních informací našel a dokonce třikrát aktualizoval. Tahle drobnost se časem určitě dořeší.

Obrázek Obrázek

Pro více detailů o dopravní události je nutné na informační proužek klepnout. Některé popisy mě docela pobavily: 2 broken down vehicle(s) of up to of up to of up to.

U předchozích řad nuvi byly úseky s dopravním omezením v mapě zvýrazněny příslušnou barvou podél komunikace. Nyní je v mapě zobrazena pouze miniaturní dopravní značka a barevně zvýrazněný úsek je k vidění pouze v přehledce.

Obrázek Obrázek

Pokud na aktivní trase dojde k dopravní události, zobrazí se v dolním levém rohu trojúhelník. Po klepnutí na tento trojúhelník lze trasu přepočítat a události se tak vyhnout. Novinkou je informace o zpoždění, které tato událost může způsobit. Na obrázku je v trojúhelníků hodnota :22, tj. přibližně 22 minut zpoždění pokud se touto trasou necháme dále vést. Jedná se o součet všech událostí v rámci celé trasy.

Obrázek Obrázek

Hustota provozu je graficky opět značena třemi barvami – zeleně pro běžný provoz, žlutě pro hustý provoz a červeně pro dopravní kolaps. Symboly s dopravními značkami jsou stejné jako u předchozích modelů. Nastavení poskytovatele dopravních informací je srozumitelné a nejvíce o tom opět vypoví obrázky.

Obrázek Obrázek


Bluetooth

Jak jsem už popisoval dříve, spárování nuvi 760 s PDA TyTN proběhlo bez jakýchkoliv problémů. Kdykoliv jsem nuvi 760 zapnul, po chvilce se objevila ikonka s telefonem. Přenos telefonního seznamu do nuvi chvilku trval, ale vzhledem k mému nafouklému seznamu byl čas přenosu odpovídající. Nuvi 760 si rovněž načetlo telefonní seznam uložený na SIM kartě. V tomto ohledu jsem na žádný problém nenarazil.

Obrázek Obrázek

Potěšilo mě, že se jména v telefonním seznamu zobrazují včetně diakritiky a podporuje ji také vyhledávání. Za jménem kontaktu následuje znak lomítka a velké písmeno (H, M, W), které odpovídá příslušné kategorii telefonního čísla (Home, Mobile, Work).

Během testování jsem za jízdy uskutečnil poměrně dost hovorů. Dokonce jsem se zapřel a k hovorům využil sem tam šumící FM transmitter, abych vyzkoušel reprodukovanou kvalitu přenosu. První hovor při jakémkoliv testu patří mému bratrovi, který má za úkol posoudit kvalitu mikrofonu. U nuvi 360 se kdysi vyjádřil dost nekompromisně: „Ty sedíš na záchodě?“ Byl jsem opravdu zvědavý, co se dozvím tentokrát. Takže pokud vás to potěší, jeho reakce zněla takto: „Kvalita je o něco lepší. Je ti rozumět jako kdybys seděl na luxusním záchodě“ Obrázek

S vestavěným reproduktorem jsem musel při vyšší rychlosti zvýšit hlas (vyšší hluk okolí), aby mi bylo vůbec rozumět. Ve městě jsem zvyšovat hlas nemusel téměř vůbec. Kdo to myslí s handsfree telefonováním přes nuvi 760 opravdu vážně, určitě bych mu doporučil přikoupit externí mikrofon, který se připojuje do držáku zařízení (cenový odhad do cca 1 000,- Kč). S echem v reproduktorech jsem se setkal pouze jednou, ale stačilo snížit hlasitost a echo zmizelo. Tím bych asi kapitolu bluetooth uzavřel.



Celkové zhodnocení

Raději hned upřesním, že jsem nuvi 760 měřil přísným metrem. I když jsem příznivcem značky Garmin, nikdy nenechám na žádném GPS přijímači od této společnosti nit suchou ;) Jedná se o natolik kvalitní značku, u které se nedostatky odpouštějí jen velmi obtížně. Zmírním tedy možná až zbytečně kritický tón a pokusím se objektivně obhájit, nad čím jsem se nejvíce mračil.

Nuvi 760 trpí menšími dětskými nemoci, které budou ošetřeny v následujících aktualizacích. A jak znám Garmin, nebude to dlouho trvat, proto v tichosti přecházím zpracování GPS signálu při zapnutí nuvi.

Co se týká maximální kapacity flash disku, tj. 2 GB, tak ta může trápit pouze uživatele, kteří plánují do nuvi nahrát několik dalších map. S paměťovou SD kartou však problém nedostatku místa pro extra mapy odpadá. Navíc si nuvi 760 hravě poradí i s kartou o kapacitě 8 GB.

Absence podpory WAAS/EGNOS mě sice překvapila, ale většina uživatelů stejně ani netuší, o co se jedná. Navíc si přiznejme, že v našich končinách je zachycení geostacionární družice sice možné, ale povětšinou krátkodobé. V režimu WAAS také dochází k prodloužení času pro první fix a neustálé vyhledávání signálu zvyšuje odběr energie. Možná právě kvůli tomuto Garmin od WAAS upustil, kdo ví…

Na méně citlivý displej jsem si zvyknul i já a to už je co říct. Vsadím se, že kdybych citlivost displeje nezmínil, možná by si toho nikdo ani nevšiml.

Co se týká novinek, tak palec nahoru za inovaci v řadách nuvi bych udělil zpracování tras, kde k dokonalosti chybí pouze možnost obrácení směru trasy. Další významnou novinkou je záznam track logu. Tato fukce sice nenabízí žádné možnosti, ale svou primární funkci plní dobře. Potěšila mě také nenápadná funkce Poslední pozice, kdy je automaticky uložena pozice vozidla při vyjmutí nuvi ze stojánku.

Přestože mám výhrady k citlivosti displeje, tak naopak kvalitu zobrazení chválím. Vynikající je nápad sloučení antény pro příjem dopravních informací s auto-adaptérem a následné připojení k tělu držáku. FM transmitter jistě mnoho uživatelů také ocení.


Koupit? Nekoupit?

Blíží se čas Vánoc a ceny navigací se posunuly směrem dolů. Nové nuvi 760 bude stát 14.990,- Kč což je méně, než stál před rokem jeho starší bráška nuvi 660. Nuvi 660 ale spadl s cenou výrazně dolů a běžná prodejní cena se nyní pohybuje na částce 9.990,- Kč. Pokud by se někdo rozhodoval mezi těmito modely, pak je na místě říct, že nuvi 660 není rozhodně žádné ořezávátko. Nejpodstatnější rozdíly mezi nuvi 660 a 760 jsou čtyři: Cena, verze mapy CNEU (verze mapy TOPO Czech je u obou modelů stejná), záznam track logu a plánování tras.

Uživatel, který nijak zvlášť neprahne po záznamu trasy, si může s klidným svědomím zakoupit model nuvi 660. Dokonce i při zakoupení nové verze mapy CNEU, která vyjde na začátku roku 2008 a bude stát 80 EURO, bude stále tento uživatel tři tisíce v plusu. Samozřejmě, že existují i jiné navigace. Toto téma je ale zaměřeno na řadu nuvi.

Za sebe mohu pouze říct, že jsem se během několika dní s novým nuvi 760 sžil a začínám o přechodu na tento model vážně uvažovat. Přes mé občasné výpady kritiky musím nakonec uznat, že se jedná o krok vpřed a označení Top produkt společnosti Garmin pro rok 2008 si nuvi řady 7x0 určitě zaslouží.

-- KONEC --
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 760 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 10.11.07 3:32 (So)

Vida, první update pro nuvi 760 je na světě. Tak se mi to líbí:

Changes made from version 2.10 to 2.20:

* Added support for Afrikaans text language
* Updated some text translations
* Fixed bug with routing around closed entry ramps
* Fixed issue causing incorrect rounding in the Currency Converter
* Fixed bug that could cause the unit to hang during some searches
* Fixed issue causing time on the Trip Information Page to be skewed
* Fixed issue with not being able to select French Sebastian TTS voice
* Fixed issue that could cause any traffic delay to be represented as a 1 minute delay
* Fixed issue that could potentially display a blank page when creating a new MP3 playlist
* Fixed occasional issue with address selection causing the review address page to not display.
* Enhanced traffic presentation.


Očekával jsem, že se už v této verzi objeví fix pro zpracování GPS signálu. OK, počkáme si na další update.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 760 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 12.11.07 17:32 (Po)

Takže externí mikrofon k nuvi 760 je stejný jako k předchozím modelům.

Jedná se o part number: 010-10804-00
Tento mikrofon je kompatibilní s modely: SP C5xx, nüvi 6xx, nüvi 3xx, nüvi 7xx.

Ceny:
Garmin - $ 14.55 USD
gpscentrum.cz - 420,- Kč
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 760 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 13.11.07 17:13 (Út)

Malá ukázka opět přepracované dopravy po aktualizaci firmware na verzi 2.20. Garmin se vrací ke klasickému a přehlednějšímu seznamu dopravních událostí. Navíc přidal grafické zvýraznění kritických úseků. Jednotlivé úseky s dopravním omezením jsou vytažené barevnou šipkou, tj. ve směru jízdy. Pěkné! Na stránce s mapou se nic nemění.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Čeština se stále nezobrazuje korektně a lze tedy pro tento fix očekávat další update. Aktualizovat se zkrátka vyplácí.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Re: nüvi 760 - poprvé v ruce

Odeslatod Path » 15.11.07 2:16 (Čt)

Na serveru navigovat.cz dnes byly zveřejněny velmi pěkné fotografie nuvi 760. Je na nich dobře zachycen pohled na tělo aktivního držáku.
Obrázek uživatele
Path
Site Admin
 
Příspěvků: 3406
Registrace: 15.05.07 23:15 (Út)

Další

Zpět na Garmin: GPS přijímače

Kdo je online

Online uživatelé v tomto fóru: CommonCrawl [Bot] a 1 návštěvník.